پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230101
رشد بي‌سابقه بيکاري در آمريکا پس از کرونا/ اقتصاد آمريکا بيش از آنچه تصور مي‌شود آسيب‌پذير است
تاریخ انتشار : 1399/01/22 23:11:47
نمایش : 1363
ادعاهاي پياپي مردم آمريکا مبني بر از دست دادن شغل خود نمايانگر وجود برخي نقاط ضعف در اقتصاد آمريکاست که دست‌کم گرفته شده بودند و قبل از تعطيلي‌ها به خاطر ويروس کرونا نيز موجود بودند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بيزينس اينسايدر در گزارشي به بررسي اقتصاد آمريکا قبل و پس از بحران کرونا در اين کشور پرداخت و نوشت: اوج‌گيري دو هفته‌اي نرخ بيکاري حکايت از آن دارد که رکود ناشي از شيوع ويروس کرونا عميق‌تر از آن چيزي خواهد بود که در بدو امر تصور مي‌شد. اين امر همچنين برخي نقاط ضعف پيش‌بيني‌نشده در اقتصاد آمريکا را نمايان مي‌سازد که قبل از بحران در حال شکل‌گيري بودند.
 
ادعاهاي پياپي مردم آمريکا مبني بر از دست دادن شغل خود نمايانگر وجود برخي نقاط ضعف در اقتصاد آمريکاست که دست‌کم گرفته شده بودند و قبل از تعطيلي‌ها به خاطر ويروس کرونا نيز موجود بودند.  داده‌هايي که اخيراً منتشر شدند، نشان مي‌دهند که ۶/۶ ميليون نفر از مردم آمريکا طي هفته منتهي به ۲۸ مارس خواستار دريافت مزاياي بيمه بيکاري شده‌اند که يک رکورد محسوب مي‌شود. اين گزارش در پي گزارش مشابهي در خصوص افزايش بي‌سابقه نرخ بيکاري طي هفته قبل از آن منتشر گرديد. بدين ترتيب، ۱۰ ميليون نفر طي دو هفته شغل خود را از دست داده‌اند که اين رقم فراتر از همه برآوردهاست.
 
بنا بر اعلام گروه سرمايه‌گذاري بيسپوک، موارد بيکاري حدوداً برابر با يک سوم همه موارد بيکاري در جريان بحران مالي سال ۲۰۰۸ است. مجموعه موارد بيکاري طي اين دو هفته حدود ۸۲  درصد بيشتر از پيش‌بيني اقتصاددانان وال‌استريت بود.  به گفته لوک تيلي اقتصاددان ارشد مؤسسه ويلمينگتون تراست، اگر کساني که درخواست بهره‌مندي از مزاياي بيمه بيکاري کرده‌اند موفق به يافتن شغل جديد نشوند، نرخ بيکاري تقريباً سه برابر خواهد شد و تا پايان ماه آوريل به ۶/۹ درصد خواهد رسيد. افزايش هفتگي نرخ بيکاري حتي از اين هم بيشتر مي‌شود، آنهم در شرايطي که خطوط تلفن و صفحات وب با ترافيک بي‌سابقه مواجه شده‌اند و ايالات نسبت به انباشته شدن درخواست‌ها هشدار مي‌دهند.
 
 
 
بيزينس اينسايدر مي‌افزايد: اقتصاددان‌ها حالا به اوضاع اقتصادي در دوران قبل از شيوع ويروس کرونا مي‌نگرند تا ببينند کجاي کار اشتباه شده و چه مواردي فرآيند بهبود اقتصادي را تهديد مي‌کنند. برخي از آنها دريافته‌اند که حتي قبل از فروپاشي ناشي از ويروس کرونا نيز اوضاع به سمت بي‌ثباتي مي‌رفت و اقتصاد کشور را در برابر چنين شوکي آسيب‌پذير ساخته بود.
 
 
هيدي شيرهولز مدير سياست‌گذاري مؤسسه سياست اقتصادي در مصاحبه با وب‌سايت بيزينس اينسايدر اظهار داشت حتي در مراحل اوليه شيوع، دولت يک فرصت مهم و کليدي را جهت محافظت از کارگران از دست داد. آمريکا مي‌توانست در خصوص برنامه‌هاي حفظ مشاغل و نيروي کار از اقتصادهاي اروپايي تبعيت کند، اما در عوض از يک مشوق مالي ۲ تريليون دلاري جهت تقويت برنامه‌هاي بيمه بيکاري پرده برداشت.
 
زيرساخت‌هايي که قبل از بحران سلامت نيز وضعيت نامناسبي داشتند، اکنون با فشار تقاضا مواجه شده‌اند. يک مثال که قبلاً ذکر شد به ترافيک بالاي تماس با خطوط تلفن بيمه بيکاري مربوط مي‌شود. ميليون‌ها کارگري که به‌واسطه اخراج از محل کار از خدمات سلامت محروم مي‌شوند نيز موجب تشديد روند شيوع ويروس کرونا خواهند شد. به گفته شيرهولز، حقوق ناچيز پرداختي به کارگران «نشان مي‌دهد که تا چه حد براي کار ارزش قائليم» و اين امر پر کردن اين مشاغل پس از بهبود اوضاع را سخت و دشوار مي‌سازد.
 
 
 
 
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: دولت در قالب تدابير مساعدتي خود ميلياردها دلار در قالب وام به کسب‌وکارهاي کوچک اختصاص داد، اما تأخيرهاي بوروکراتيک، وابستگي به بانک‌ها، و علاقه‌مندي شرکت‌ها به دريافت بهره مي‌تواند از کارايي اين برنامه بکاهد. وخامت سريع وضعيت بازار کار حکايت از آن دارد که حتي کارآمدترين برنامه اعطاي وام نيز اکنون ديگر دير شده است و زمان آن گذشته است.
 
در شرايطي که انتظار مي‌رود ويروس کرونا آمريکا را به سمت رکود سوق دهد، طرح‌هاي زودهنگام با هدف احياي اقتصادي، ضعف و شکنندگي بودجه‌هاي ايالات را نمايان مي‌سازند. به گفته شيرهولز، بيکاري گسترده موجب کاهش چشمگير درآمدهاي مالياتي خواهد شد و دولت‌هاي ايالتي چاره‌اي نخواهند داشت جز اينکه از مخارج خود بکاهند. وي افزود: ضربه ناگهاني ويروس کرونا به فعاليت‌هاي اقتصادي «مي‌تواند هر اقتصادي را، چه ضعيف و چه قوي، به زانو دربياورد.» بزرگ‌ترين چالش در واقع کسب اطمينان از اين امر است که کمک‌ها به سرعت به دست کساني مي‌رسند که بيش از همه به آن نياز دارند. در عين حال بايد در راستاي مهار ويروس نيز تلاش کرد. شيرهولز در ادامه اظهار داشت: «ما به روند شکل‌گيري رکود عادت داريم... اما اين با بقيه فرق دارد. هر رکودي رنگ و بوي خود را دارد، اما شتاب اين يکي واقعاً نفس‌گير است.»   
منبع: مشرق
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html